Збандуто
Надія Миколаївна – вчитель початкових
класів ЗОШ № 65 м. Маріуполя Донецької
області.
З досвіду роботи
Розвиток
зв’язного мовлення учнів при вивченні теми «Види текстів»
У початкових класах на уроках з рідної мови у розділі «Текст» декілька уроків
ми знайомимо учнів з видами текстів. Мета вчителя: вчити учнів розрізняти різні
типи текстів, визначати їх тему й мету, вчити добирати заголовки. На цих уроках
багато уваги приділяється розвитку зв’язного мовлення учнів. Практика показала,
що легше дітям вдається складати тексти-описи, ніж інструкції, привітання,
оправдання, міркування. Діти не можуть підібрати необхідні слова, щоб висловити
свою думку, використовують стандартні фрази, не можуть зробити висновок.
Одного-двох уроків для роботи над цією темою дуже мало. Можна використовувати
для цього не лише уроки мови, але й інші уроки, виховні години, позакласні
заходи. Хочу розповісти про ті вправи, які я використовую на таких уроках.
Складання монологу з використанням прислів’їв.
-
Діти, ви,
напевно, чули прислів’я «Хто багато читає, той багато знає» («Шабля ранить
голову, а слово душу», «Хочеш їсти калачі – не сиди на печі» та ін..). Розкажіть
про будь-який випадок, який може пояснити зміст прислів’я. наприкінці скажіть:
«Правильно люди кажуть…….. (висновок)».
Привітання товариша з Днем народження. Написання листа.
-
Послухайте,
який лист написала одна дівчинка літературній героїні:
Дорога Герміона!
Я не знаю, коли в тебе День народження,
тому я вирішила привітати тебе з Новим роком! Ти мені дуже подобаєшся, ти дуже
смілива й добра дівчинка. Ще мені подобається в тобі те, що ти дуже розумна,
завжди знаходиш вихід із складної ситуації..
Хай здійсняться твої мрії, і на світі не буде
злих людей. Хай з тобою поруч завжди будуть твої друзі. Наталка
В.
- А у вас є улюблені літературні герої? Напишіть їм листа.
Діти часто пишуть Карлсону, хвалять його
за доброту. Підтримують Крихітку Єнота. Можна написати Маленькому Мамонтьонку,
який шукає маму.
Поради при написанні листа:
-
використовуйте
ласкаве звертання;
-
скажіть добрі
слова тому, до кого звертаєтеся;
-
не
використовуйте стандартних фраз.
Виберіть придатні звертання:
Бабусі
Дорога…
Знайомому Моя люба…
Подрузі
Шановний…
Сусідці
Наталочко (Світланко, Оксано….)
Директору школи
Дорога Маріє Петрівно….
Учителю Маріє
Семенівно…
Батькам
Тарасе (Вадиме, Богдане…)
(З’єднати за допомогою ліній).
Обговорення
змісту чужих листів.
1)
Тато!
Вітаю тебе з Новим роком! Бажаю успіхів.
Твій син Сашко.
-
Що вам не
сподобалося?
-
Як би ви
написали? Зробіть вітання щирим та добрим.
2)
Привіт, Сашко!
З Днем народження тебе!
Хай тебе скоріше візьмуть в армію, щоб
мені ніхто не заважав гратися на комп’ютері. Твій брат
Тарас.
- Сподобалася вам листівка?
- Які помилки зробив хлопчик у листівці?
Іноді ми даємо дітям завдання, щоб вони
підготували інформацію до уроку. Треба навчити їх ділити текст на абзаці,
передавати основні факти події, робити паузи, говорити голосно. Хай діти
уявляють себе дикторами телебачення і не читають постійно текст.
Складання
оголошень.
-
Прослухайте
оголошення:
«Допоможу всім, хто кидає золоті ключі в
ставок!»
«Потрібен товариш для прогулянок у
темному лісі. А то хтось сидить у річці та лякає мене».
«Пливу по океану. Шукаю маму.
Допоможіть!»
-
Придумайте
веселі оголошення для казкових героїв, або лісових мешканців.
У четвертому класі під час ДПА учням
пропонують скласти текст-міркування. Для учнів це складна робота, тому потрібно
добре підготуватися. Діти повинні знати, що таке теза (головна думка,
висловлена словами), аргументи (докази в підтримку тези).
Щоб навчити учнів добирати аргументи для
підтримки тези, можна давати їм такі завдання:
Придумай аргументи до тези.
·
Природу треба
берегти.
·
Треба мити
руки.
·
Алфавіт треба
знати.
·
Треба вміти
швидко читати.
·
Не можна їсти
багато солодощів.
Придумати рекламу.
·
Маминого
пирога.
·
Блогу нашого
класу.
·
Улюбленого
виду спорту.
Робота над темою «Текст» дуже
клопітка, але як приємно радіти успіхам
своїх вихованців, коли вони навчаться красиво говорити, переконливо доводити
свою думку.
Література:
1.
Купина Н.,
Стернин И. Азбука вежливости. – Воронеж, 1998
2.
Уроки
риторики. Культура общения. Сост. Н. Лемяскина, И. Стернин – Воронеж, «Родная
речь», 2003
3.
Енциклопедія
«Країна ввічливості». – Москва, 2004
|