Вы вошли какГость | Группа "Гости"Приветствую ВасГость | RSS
Вход на сайт

Меню сайта
Ученикам
Олимпиады
Олимпис.Ру  Олiмпiс-Украина
Методпортал

«Методичний портал»

Категории раздела
Математика [1]
Русский язык [2]
Українська мова [2]
Я и Украина [4]
Основы здоровья [2]
Разное [4]
Чтение [0]
изо, труд [0]
Информатика [0]
Наши гости
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » КОПИЛОЧКА » Українська мова

Українське читання. 3 клас. "Зимонька-снігуронька". Ю. Старостенко "Лісові розмови"

Тема: Зимонька-снігуронька. Ю.Старостенко «Лісові розмови»

Мета: удосконалювати навички читання українською мовою, розвивати вміння учнів уявляти те, про що читають, розповідати за прочитаним текстом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати їхнє мовлення, логічне мислення; формувати навички спілкування та співпраці у групах, розвивати пізнавальні інтереси дітей; вчити помічати  красу довкола, виховувати любов до природи рідного краю, бережне й турботливе ставлення  до птахів й звірів взимку.

Методично-дидактичне забезпечення: плакат із записом девізу уроку; таблиці для розвитку артикуляції й нарощування темпу читання «Читай швидко, вимовляй чітко»,  таблиця з деформованим текстом, малюнки до вірша

       П. Бондарчука «Їхала зима», плакат з кросвордом, анаграми з назвами птахів і звірів, малюнки із зображенням поданих у казці птахів та звірів,  зразки годівничок, зроблених дітьми.

Тип уроку: комбінований.

 

Структура уроку

I Організація учнів до уроку__________________________________1хв.

II Мотивація навчальної діяльності учнів_______________________2хв.

   1.Вправа «Мікрофон».

   2.Вправа «Дешифрувальник».

III Розчитанка_______________________________________________8 хв.

    1.Вправи на правильне дихання під час читання, чітку вимову.

    2.Таблиця для розчитування «Читай швидко, вимовляй чітко».

    3.Інтонування речення.

    4.Плутанина (деформований текст).

   5.Конкурс скоромовок.

IVПеревірка домашнього завдання._________________________________5хв.

    1.Відгадай загадку.

    2.Гра «Додай слово».

    3.Кросворд.

    4.Сенкан «Зима».

    5.Захист малюнків до вірша.

VПовідомлення теми і завдань уроку._________________________________2хв.

    1.Бесіда.

    2.Анаграми назв героїв казки.

    3.Вправа «Передбачення»

VI Вивчення нового матеріалу.____________________________________20 хв.

    1.Словникова робота.

    2.Аудіювання казки. 

    3.Робота над окремими частинами казки.

    4.Робота довідкового бюро «Що? Де? Коли? Чому? Як?»

    5.Продовження роботи над текстом казки.

    6.Робота в групах:

    а) «Знайди співвідношення»;

    б) « Розплутай речення».

    7.Поетична хвилина.

    8.Робота в парах. Діалог «Розмова з зайчиком».

 

VIII Підсумок уроку_________________________________________________1хв.

IX Домашнє завдання________________________________________________1хв.

                                                                                           

 

                          Хід уроку                                                                                        

  I Організація учнів до уроку 

  (Мета: зняття емоційного напруження, створення позитивного клімату)

   Ось дзвінок сигнал подав

    до роботи час настав.

    Так і ми часу не гаймо,

    і урок свій починаймо.

  Вправа «Барометр настрою»

- Діти, чи знаєте ви, що таке барометр і для чого він потрібний?

Продемонструйте свій настрій на початку уроку руками: якщо поганий – долоньки стисніть, якщо гарний – руки розведіть в сторони.

  II Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель ставить запитання, учні, передаючи умовний мікрофон, висловлюють свою думку, щодо поставленого запитання.

  Вправа 1. «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.

(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, загадковим…)

-А ви на уроці якими повинні бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…)

-Отже, якщо ви  будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок..

  А працюватимемо  ми під гаслом: 

    Щоб робота в нас кипіла,

    Працювати будемо:

    Швидко! Дружно! Вміло!

(Діти читають плакат на дошці)

  Вправа 2. «Дешифрувальник»

-   По дорозі до школи я зустріла птаха, який дуже хотів погостювати у нас на уроці. Але цей птах просив не називати його. Чи хотіли б ви дізнатись, як його звуть?

- Допоможе нам у цьому вправа «Дешифрувальник».Виберіть букви  під цифрами  7 6 7 6 5 1  і прочитайте назву цього птаха.

                На дошці таблиця для шифрування.

 

     1              2            3               4                5

АБВ      ГҐДЕ     ЄЖЗИ        ІЇЙ             КЛМ

 

     6              7             8              9                 0

НОП         РСТ      УФХ     ЦЧШЩ      ЬЮЯ

Відповідь: 7 6 7 6 5 1

                   с о р о к а         Вивішується малюнок сороки.

- Вірно, це сорока. Вона хоче навчити вас розмовляти чітко, швидко і виразно. А за кожну вдачу вона даруватиме вам  сніжинку.

  III Розчитанка

  1.Вправи на правильне дихання під час читання, чітку вимову:

а) Прочитай тихенько, не поспішаючи вірш на дошці:

      На дуби і на ялинки

     Тихо падають сніжинки:

      Одна сніжинка, дві сніжинки,

      Три сніжинки, чотири сніжинки

б)Хто на одному диханні зможе  більше нарахувати сніжинок (повторюють двічі).

  2.Таблиця для розчитування  «Читай швидко, вимовляй чітко»

(лежить на парті у кожного учня):

сум                  ліс                       роки                      роса

сім                   лис                      руки                      коса

сом                  лин                     ріки                        кора

сам                  лив                     раки                       пора

 

білка              балон                  маска                     дірка             

булка             бетон                  миска                     нірка

балка             батон                  мишка                   ніжка

байка             бідон                   мушка                   діжка

а) читання «бджілкою»(пошепки);

б) читання «естафетою» (1 учень читає стовпчик із 4 слів і передає естафету іншому учневі за бажанням).

  3.Інтонування речення (запис на дошці)

Прочитай речення з розповідною, а потім питальною інтонацією, виділяючи по черзі 1, 2, 3 групи слів.

       1                               2             3

Цього року місяць лютий справді дуже-дуже лютий.

  4. Плутанина (робота в парах з деформованим текстом):

- Зимова завірюха переплутала слова речення. Допоможіть сороці прочитати його.

Слова розміщені на магнітній дошці:

СОНЦЕ      МОРОЗ         А      БЛИЩИТЬ,      ТРІЩИТЬ

(Сонце блищить, а мороз тріщить.)

  5.Конкурс скоромовок(робота в групах)

- Зараз ми перевіримо, яка група  найкраще і найшвидше прочитає  скоро-

мовку. Кожна група отримує свою скоромовку і пам’ятку.

Пам’ятка:

1.Прочитайте двічі повільно.

2.Спробуйте прочитати швидко на одному диханні.

3.Виберіть,хто буде захищати вашу групу.

1група: Хитру сороку спіймати морока,

             А на сорок сорок -  сорок морок.

2група:Проворонила ворона воронятко..

3група:Стрекоче сорока сороці:

            -А я у сорочій сорочці.

4група:Сорока сороці стрекоче:

            -А в мене яєчко сороче.

5група:Синичка, синичка – горобцю сестричка,

             Шпаку пасербиця, ні на кого не сердиться.

6група:Шишкарику, пташино!

             Що ти довбиш щоднини?

             - Шишки з сосоночки,

             Шишки із ялиночки.

- Нам із сорокою дуже сподобалось, як ви розповідали скоромовки, ніби справжні сороченята.

  IV Перевірка домашнього завдання. 

1.Відгадай загадку

Я антонім слова «літо», 

В мене біла тепла свита,

Хоч мороз люблю сама

Адже звуть мене…(зима) 

2. Гра «Додай слово»

- А зараз спробуємо разом розказати, якою буває зима. Ви повинні уважно слухати і додавати слова в риму у кінці  кожного другого рядочка вірша.

 

А яка зима буває,

Скаже той, хто добре (знає).

Чи ж вона буває ніжна?

Ні! Холодна й (білосніжна)!

 

Так! Холодна, вітер віє,

І від снігу все (біліє).

В небі темна хмара висне,

Іноді мороз аж ( тисне),

 

Чудеса на склі малює,

На річках мости( будує),

Не прості, а льодяні,

Дуже гарні, мов (скляні).

 

Під ногами сніг рипить,

Звір від холоду (тремтить).

Є хурделиця, природно.

Є метелиця (холодна).

 

Хуга є, і є завія
Сонце світить, та не (гріє).

І його частіш немає

Хмара сонце (закриває).

 

Часом сніг летить лапатий,

Бігти хочеться із (хати),

Щоб зловити біле диво,

Бо повсюди так (красиво)!

 

Хоч носи у всіх червоні,

Мокрі ноги та( долоні),

Та додому йти пора…

Шкода, йде весела (гра).

 

То ж зима буває різна:

Біла, радісна і (грізна).

І весела, і сумна,

Як розплачеться( вона).

  3.Колективне складання сенкану до слова «Зима»:

       1.Зима.

       2.Білосніжна, холодна.

       3.Морозить, засипає, дарує.

       4.Холодна пора року.

  4.Перевірка знання тексту вірша розгадуванням кросворду:

- З яким твором про зиму ви познайомились на минулому уроці?

(-« Їхала зима».)

- Назвіть його жанр.

(Вірш.)

- Хто автор твору?

(Петро Бондарчук)

- Зараз дізнаємося, чи уважно ви читали дома вірш. Для цього розгадаємо кросворд. 

1.Хто їхав білими кіньми? (Зима)

2.Що подарувала зима вітрам? (Порошу)

3.Подарунок зими річці? (Палац)

4.Цей подарунок діти одягають у льодовому палаці.(Ковзани)

5, 6, 7- ці подарунки не радують дітей без снігу. 

 4.Демонстрація учнями малюнків до вірша з виразним зачитуванням відповідного уривка.

  V Фізкультхвилинка.

    Морозець, морозець, пощипай нам щічки,

    Теплі валянки у нас, шубки, рукавички.

    Морозець, морозець, плещемо в долоні,

    У дівчаток і хлоп’ят носики червоні.

  VI Повідомлення теми і завдань уроку.

  1.Бесіда

- Сьогодні ми вирушаємо в подорож казковим лісом. А кому в лісі зараз найважче? Вірно - пташкам і звірам.

- А чому? (Бо в лісі їм дуже холодно і голодно.)

  2.Анаграми назв птахів і звірів -  героїв казки.

- Щоб дізнатись, яких пташок і звірів ми там зустрінемо, відгадайте анаграми з їх назвами.(Плакат з анаграмами висить на дошці)

ИНСИЯЦ  -   СИНИЦЯ            ОРОВНА   -   ВОРОНА

КАЙСО     -   СОЙКА               АРКШИШ –  ШИШКАР                      ГІРУСН     -   СНІГУР              ОРКАСО   -   СОРОКА

ДІМЬВЕД  -   ВЕДМІДЬ          ІМШИ        -   МИШІ

   (Діти відгадують назви  героїв казки, після кожної правильної відповіді вивішую малюнок-відгадку.) 

  3. Вправа « Передбачення»

- Сьогодні ми познайомимося з казкою Ю. Старостенка «Лісові розмови».

Уявіть, про що могли б розмовляти між собою ці герої в казковому зимовому лісі. (Слухаю припущення-розповіді учнів.)

  VII Вивчення нового матеріалу

  1.Словникова робота

(На дошці у два стовпчики записані слова українською мовою та їх переклад російською) 

       кумедно                        еловая чаща

       сполохатись                 забавно

       нечемність                    невежливость

       ялиновий темник        испугаться

- Діти ! Зверніть увагу на записані на дошці слова у 1 колонці. Вони вам зустрінуться у тексті.

- Прочитайте ці слова правильно.

- До кожного слова знайдіть слово-переклад у другому стовпчику.

- Я буду читати казку, а ви олівцем позначте, які ще слова будуть вам не зрозумілими.

  2.Аудіювання казки Ю. Старостенка « Лісові розмови» ( с.90-91 підручника)

(читання казки учителем та підготовленими учнями)

- Які розмови вдалося підслухати авторові казки?

- Які птахи взяли в них участь?

- Хто тобі найбільше сподобався?

  3.Робота над окремими частинами казки:

1 частина

1)читання «рибкою» (мовчки, але губи рухаються);

2)вибіркове читання і бесіда за прочитаним:

- Що вразило синичку?

- Як вона висловила свою радість?

- З якою інтонацією ви прочитаєте речення, у якому висловлюється ця думка? Знайдіть і прочитайте його.

- Чому інші птахи сміялись над синичкою?

- Прочитайте, що їм відповіла синичка.

- Чому вони здивувались?

3)добір заголовка до першої частини.

(Розмова синиці з птахами)

2 частина

1) читання « бджілкою»;

2) бесіда за змістом (метод « Інтерв’ю»):

(діти, працюючи парами, ставлять питання до співрозмовника)

- Кого, крім птахів, побачив автор у лісі?

- Чию розмову почув?

- Про що попереджав мишей шишкар?

- Як він розмовляв з мишами?

- Хто звернувся до шишкаря?

- Чому шишкарю стало соромно?

3)добір заголовка до другої частини.

(Розмова шишкаря з мишами).

  4.Робота довідкового бюро «Що? Де? Коли? Чому? Як?»

- Діти, ви дома попрацювали з журналами « Барвінок». Розкажіть, що цікавого ви дізнались про пташок.

1 учень:

У кожного птаха свій пір’яний костюмчик від уславленого модельєра -Природи. Костюмчики різні за кроєм, кольором і кількістю пір’їн. Датський орнітолог Х. Хансен стверджує, що у горобця - 2551 пір’їна, у жайворонка - 4496, а в качки – 1 491 609 пір’їн.

                  (журнал «Барвінок», №2, 2008)

2 учень:

«Кожушок із…повітря»

 Горобця з настовбурченим пір’ям кожен бачив не один раз. Хтось подумав, що той  розсердивсь і надувся, а хтось – що в такий спосіб він хоче налякати ворога.

  Насправді ж цвіріньчик так гріється. Між припіднятими пір’їнками і тілом пташки затримується повітря, що зберігає тепло. Горобчик наче вдягає кожушок із повітря.

                 (журнал «Барвінок», № 1, 2009)

3 учень:

Шишкар

Ця пташка  саме в холод  висиджує пташенят. Вона не на мить не залишає яйця без тепла. Самець їх годує. Пташки народжуються звичайні, пух у них не густіше, чим у пташенят народжених влітку. У дорослих птахів незвичайний дзьоб – з гострими, загнутими кінцями. Ним вони обробляють шишки. Тому їх і називають шишкарі.

               (журнал «Барвінок», №1, 2008)

  5.Продовження роботи над текстом казки

3 частина

1) читання за особами:

 - Зверніть увагу на те, як повинен балакати сердитий ведмідь і балакуча сорока.

- Хто з птахів чи тварин вам найбільше сподобався?

  6. Робота в групах.(Діти отримують завдання на листочках)

а)- Знайди співвідношення назви героїв і їх характеристик.

СНІГУР            НЕЧЕМНИЙ, ВРЕДНИЙ

СИНИЦЯ         НЕВВІЧЛИВИЙ, СЕРДИТИЙ,

                           РОЗДРАТОВАНИЙ

ВЕДМІДЬ        ВИНАХІДЛИВА, ДОТЕПНА

ШИШКАР       МУДРИЙ, ДОБРОЗИЧЛИВИЙ 

б) Склади речення із окремих слів,  у яких переплутані букви:

Взикум  батре  подогамати  шкаптам.

(Взимку треба допомагати пташкам.)

- Як ви гадаєте, що треба зробити, щоб до нашої школи взимку злетілися пташки?

- З чого можна зробити годівнички?

(Показ годівничок, зроблених вдома з пляшок та пакетів від соку групою учнів).

- Чим ви будете годувати птахів?

-А яким звірам ви можете допомогти?

(собакам, яких покинули хазяї, зайцям).

  7. Поетична хвилинка (Читає підготовлений учень)

  

Степан Пушик

       ЗИМА

Випав сніг по вуха зранку,

Зайчик плигати не зміг

І у пошуках сніданку

                                 Плив снігами, а не біг.

 

Знав, що тут росла капуста,

Поряд - морква запашна,

А тепер лиш біла пустка

І прекрасна, і страшна.

 

Щось до нього крук балакав,

Міг підкрастись хитрий лис –

У снігах той зайчик плакав

І лозовий прутик гриз.        («Барвінок», №2, 2008)

  8.Робота в парах. Діалог «Розмова з зайчиком»

- Уявіть, що ви зустрілись з зайчиком у казковому лісі. Ваша розмова з ним.

   VIII Підсумок уроку

- Про що ви читали на уроці?

- Чому люди повинні допомагати пташкам і звірям узимку?

- У яких піснях згадується про необхідність людини турботливо відноситись

до звірів та птахів?

(«Не дразните собак», «Воробьиная песенка»).

  Вправа «Речення з відкритим кінцем»

- Чі цікавим був для вас урок? Закінчить речення.

(-Я вважаю…

- Мені сподобалось…

-Я дізнався нового…

-Я хочу ще дізнатись…) 

  Вправа « Барометр настрою»

- Визначте руками і долоньками свій настрій.

  IX Домашнє завдання

- Перечитайте казку «Лісові розмови», виконайте завдання 4-5 на с.92 підручника. Додаткове завдання для допитливих: розплутайте, прочитайте і запам’ятайте  прислів’я на тему: «Холод – не брат» (журнал «Барвінок», №1, 2009).

 

  Література:

1.                    Барвінок. – 2008.- № 1, 2

2                      Барвінок.-2009.-№ 1

3.Воскресенська Н.О. Українська мова. з клас: Розробки уроків. – Харків: Ранок, 2007.

4.Дівакова І.Інтерактивні технології навчання у початкових класах. – Тернопіль: Мандрівець, 2008.

5.Дошкільне виховання. – 2002.-№ 3.

6. Наумчук М.М. Сучасний урок української мови в початковій школі. – Тернопіль: СМП «Астон», 2002.

7. Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. – Харків: ВГ «Основа», 2003.

8.Скорчевська О.В. Ігрові методики роботи з учнями 1-4 класів. – Харків: ВГ «Основа», 2007.

9. Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології розвитку критичного мислення. – Харків: ВГ «Основа».

10.Шарагова Н. Г. Цікава дидактика. «Початкове навчання та  виховання».-2008.- № 14.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категория: Українська мова | Добавил: Надежда (17.10.2011)
Просмотров: 11230 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Творча майстерня
Образование
  • Міністерство освіти
  • Сайт школы № 65 г. Мариуполя
  • Мариупольский НМЦ
  • Освіта в Україні
  • Конструктор тестов "Simpoll"
  • Сайт Никитченко
  • Поиск
    Сайты коллег
    Альтернативный текст Школьный мир. Сайт учителя начальных классов Порошук Ирины Владимировны Школьный дворик Рудаковой Лидии Блог Табарчук Ирины Доронина Информатика  Сайт учителя Григоренко Грига Виктория Сторожинська С.М. ЗбандутоЕЕ Филиппок
    Кнопка сайта
  • Кнопка сайта Збандуто Н.Н.
  • Контакты
    Сайт Надежды Збандуто © 2024