Орієнтовна схема написання
характеристики учня
1. Загальні
відомості про учня :
· прізвище, ім’я учня; вік, стан
фізичного розвитку і здоров’я;
· аналіз умов життя в сім’ї – склад сім’ї, заняття батьків, матеріальні та
житлові умови, взаємовідносини членів сім’ї, їх вплив на дитину, ставлення до
дитини, до її навчання, громадських доручень;
· як ставляться члени сім’ї до школи, учителів, друзів дитини; режим дня, чим
зайнятий у позашкільний час, трудові обов’язки школяра вдома.
2. Навчальна
діяльність :
· Ставлення школяра до навчання, ступінь його усвідомлення ( інтерес до
навчання, до різних предметів, ставлення до оцінок).
· Основний мотив навчальної діяльності, успішність ( які оцінки переважають,
успішність з предметів в минулому і в
даний час, причини неуспішності
( якщо вона є) і шляхи її усунення);
· рівень знань, кругозору, начитаності, до яких навчальних предметів виявляє
здібності;
· розумовий розвиток школяра ( оволодіння раціональними методами пізнання: чи
знаходить самостійно раціональні методи розумової діяльності і навчальної
роботи, відмовляючись від шаблону;
· чи переносить відомі йому методи пізнання з однієї ситуації на іншу.
· Розвиток мовлення: вміння висловити свою думку в усному і писемному
мовленні, запас слів, образність та емоційність мови.
3. Особливості
пізнавальних психічних процесів:
· особливості уваги ( ступінь розвитку
довільної уваги, її зосередженість, стійкість, здатність до сприйняття
навчального матеріалу, швидкість усвідомлення;
· особливості пам’яті учня ( рівень і
характер розвитку довільної пам’яті; індивідуальні особливості пам’яті;
переважаючий тип пам’яті );
· розвиток мислення ( розуміння в
процесі засвоєння навчального матеріалу, вміння робити самостійні висновки,
міра оволодіння вміннями аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати;
· критичність і швидкість мислення, допитливість).
4. Особливості
характеру :
· яскраво виражені позитивні і негативні риси характеру;
· ставлення до праці ( працьовитість, охайність, сумлінність, ретельність),
до самого себе ( самооцінка учня): скромний, впевнений у собі або навпаки –
високомірний, самовпевнений, сором’язливий, відсутнє почуття особистої гідності
тощо;
· прояв особливостей характеру учня у процесі спілкування з іншими людьми (
товариськість, замкнутість, взаємодопомога, егоїзм, чуйність, зло втішність,
відвертість, правдивість, брехливість, хитрість);
· характерна для школяра оцінка своїх можливостей ( впевненість, скромність,
самовпевненість тощо);
· вимоги до себе та інших;
· вольові риси характеру ( наполегливість, самостійність, ініціативність) у
навчанні, праці, громадському житті, іграх;
· моральні риси характеру ( почуття обов’язку і відповідальності, правдивість і чесність, щирість,
добросовісність у виконанні обов’язків, доручень);
· особливості темпераменту, його вираження в емоційній сфері, працездатності,
рухливості, спілкуванні.
5. Громадська
діяльність та активність :
·
ставлення до громадських доручень у класі,
школі;
·
якість їх виконання ( причини пасивності
і недобросовісного виконання громадських
доручень);
·
прояв громадської активності ( у класі, гуртку, секції, клубі);
·
інтерес до громадського життя країни (
читання газет, перегляд телепередач, слухання радіопередач, обговорення
суспільних подій з учителями і
товарищами ).
6. Спрямованість
особливості учня і його індивідуальні особливості:· прояв інтересів до будь – якої
області знань, їх глибина, широта, активність, стійкість;
· переконання, ідеали, особливі здібності до будь-якого виду діяльності ( до
музики, малювання, техніки, організаторські тощо) і в чому вони проявляються.
7. Стосунки
з колективом і ставлення до школи :
· ставлення до однокласників – любить їх чи байдужий, цінує їхню думку, з ким
товаришує, чи бувають конфлікти з
ровесниками, в чому їх причина;
· становище в класі – користується любов’., авторитетом, чим
відзначається те чи інше ставлення;
· офіційне, неофіційне становище і місце в шкільному колективі; проведення
вільного часу поза школою і сім’єю ( з однокласниками, в спортивній
секції, художньому гуртку тощо).
· Ставлення до школи – чи цінує перебування в школі.
· Стосунки з учителями і вихователями – чи є контакт, любить, поважає їх.
8. Загальні
висновки :
· Найбільш характерні особливості учня, які слід врахувати при
індивідуальному підході до нього.
· Першочергові педагогічні заходи, які потрібні для поліпшення навчання і
виховання.
|